Course competences | |
---|---|
Code | Description |
E20 | Develop methods for the use of an accurate and appropriate vocabulary. |
E21 | Learn to decipher what is understood in the everyday use of the language. |
G02 | Knowledge of Information and Communication Technologies (ICT) |
G03 | Correct oral and written communication. |
G07 | Be able to develop and defend arguments and solve problems within the Humanities and Heritage field. |
G09 | Know how to read, understand, critically analyze and synthesize texts from the Humanities and Heritage field, integrating them into a speech of their own. |
G11 | Be able to communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences. |
Course learning outcomes | |
---|---|
Description | |
Strengthening of skills and abilities linked to linguistic fact. | |
Know how to transmit information in a critical and reasoned manner, as well as pose problems and provide solutions in relation to the subject. | |
Additional outcomes | |
Description | |
Training Activity | Methodology | Related Competences (only degrees before RD 822/2021) | ECTS | Hours | As | Com | Description | |
Class Attendance (theory) [ON-SITE] | Lectures | E20 E21 G02 G03 G07 G09 G11 | 1 | 25 | Y | N | ||
Project or Topic Presentations [ON-SITE] | Group Work | E20 E21 G02 G03 G07 G09 G11 | 0.6 | 15 | Y | Y | ||
Writing of reports or projects [OFF-SITE] | Problem solving and exercises | E20 E21 G02 G03 G07 G09 G11 | 1.6 | 40 | Y | Y | ||
Field work [ON-SITE] | Practical or hands-on activities | E20 E21 G02 G03 G07 G09 G11 | 0.3 | 7.5 | Y | Y | ||
Workshops or seminars [ON-SITE] | Combination of methods | G03 | 0.42 | 10.5 | Y | Y | ||
Study and Exam Preparation [OFF-SITE] | Self-study | E20 E21 G02 G03 G07 G09 G11 | 2 | 50 | Y | N | ||
Final test [ON-SITE] | 0.08 | 2 | Y | Y | ||||
Total: | 6 | 150 | ||||||
Total credits of in-class work: 2.4 | Total class time hours: 60 | |||||||
Total credits of out of class work: 3.6 | Total hours of out of class work: 90 |
As: Assessable training activity Com: Training activity of compulsory overcoming (It will be essential to overcome both continuous and non-continuous assessment).
Evaluation System | Continuous assessment | Non-continuous evaluation * | Description |
Assessment of problem solving and/or case studies | 10.00% | 10.00% | |
Final test | 40.00% | 40.00% | |
Theoretical papers assessment | 40.00% | 40.00% | |
Assessment of active participation | 10.00% | 10.00% | |
Total: | 100.00% | 100.00% |
Not related to the syllabus/contents | |
---|---|
Hours | hours |
Class Attendance (theory) [PRESENCIAL][Lectures] | 25 |
Project or Topic Presentations [PRESENCIAL][Group Work] | 15 |
Writing of reports or projects [AUTÓNOMA][Problem solving and exercises] | 40 |
Field work [PRESENCIAL][Practical or hands-on activities] | 7.5 |
Workshops or seminars [PRESENCIAL][Combination of methods] | 10.5 |
Study and Exam Preparation [AUTÓNOMA][Self-study] | 50 |
Final test [PRESENCIAL][] | 2 |
Unit 1 (de 3): | |
---|---|
Group 40: | |
Initial date: 30-01-2023 | End date: 15-02-2023 |
Unit 2 (de 3): | |
---|---|
Group 40: | |
Initial date: 20-02-2024 | End date: 29-03-2024 |
Unit 3 (de 3): | |
---|---|
Group 40: | |
Initial date: 03-04-2024 | End date: 17-05-2024 |
Global activity | |
---|---|
Activities | hours |
Author(s) | Title | Book/Journal | Citv | Publishing house | ISBN | Year | Description | Link | Catálogo biblioteca |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Real Academia Española | http://www.rae.es | ||||||||
Fundeu (Fundación Español Urgente) | http://www.fundeu.es | ||||||||
Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes | http://www.cervantesvirtual.es | ||||||||
Carolina Fuentes Rodríguez | La organización informativa del texto | Madrid | Arco/Libros | 84-7635-346-4 | 1999 | Obra de fácil consulta p erteneciente a la Colección Cuadernos de L engua Española, de la E ditorial Arco/Libros. Muy recomendable, como el resto de la colección. | |||
Crystal, David | Enciclopedia del lenguaje de la Universidad de Cambridge | Madrid | Taurus | 1994 | |||||
Daniel Cassany | La cocina de la escritura | Barcelona | Anagrama | 84-339-1392-1 | 2006 | Manual de referencia sobre los siguientes puntos relacionados con el temario: Comunicación escrita. Redacción. Estructura y r evisión de textos. Análisis textual | |||
Daniel Cassany | Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir | Barcelona | Paidós | 84-7509-496-1 | 1991 | ¿Cuál de estas tres fo rmas de escribir es la noObra de referencia en la que Cassany plantea, y responde, a las siguientes cuestiones sobre el proceso de escritura: ¿Cómo escriben los escritores expertos? ¿Cómo se aprende a escribir? | |||
Escandell Vidal, Mª Victoria | Introducción a la Pragmática | Barcelona | Ariel | 1996 | |||||
George Landow | Tería del hipertexto | Barcelona | Paidós | 84-493-0259-5 | 1997 | Acercamiento teórico al nuevo tipo de escritura hipertextual, con nociones de historia del nuevo medio. | |||
Graciela Reyes | Cómo escribir bien en español. Manual de redacción | Madrid | Anagrama | 978-84-7635-327-1 | 2008 | Manual básico de referencia de la asignatura. Se recomienda su lectura y consulta habitual. | |||
Halliday, M.A.K. & Jonathan Webster | Linguistic Studies of Text and Discourse. Collected Works of MAK Halliday, | London | Jonathan Webster | 2003 | Obra de referencia sobre estudios de análisis del discurso de Halliday | ||||
Helena Casalmiglia y Amparo Tusón | Las cosas del decir: manual del análisis del discurso | Barcelona | Ariel | 84-344- 8233-9 | 1999 | Manual de referencia organizado dos partes. Primer capítulo; se e xpone la noción de discurso como una práctica social. El c apítulo 2 p resenta las principales unidades de análisis que permiten e l estudio de las prácticas discursivas. E l análisis del discurso e s, al fin, un estudio interdisciplinar. | |||
Jesús Tusón | Lingüística: Una introducción al estudio del len guaje, con textos comentados y ejercicios | Barcelona | Barcanova | 84-7533-210-2 | 1995 | Manual de referencia para el tema ! | |||
Leonardo Gómez Torrego | Manual de español correcto | Madrid | Arco/Libros | 84- 7635- 057-0 | Dos volúmenes. Contiene: I. Acentuación, puntuación, ortografía, pron unciación, léxico, estilo -- II. Morfología y sintaxis | ||||
Mª Teresa VILARIÑO y Anxo ABUÍN (comp.) | Teoría del hipertexto. La literatura en la era electrónica | Madrid | Arco/Libros | 84- 7635- 640-4 | 2006 | Introducción teórica sobre el comportamiento de la lengua en di scursos literarios del entorno hipertextual | |||
Teun Van Dijk | Discourse Studies. A multidisciplinary introduction | London | Sage | 1997 | 2011: Second, one-volume edition |