Guías Docentes Electrónicas
1. DATOS GENERALES
Asignatura:
METODOLOGÍA PRÁCTICA
Código:
46349
Tipología:
PRÁCTICAS EXTERNAS
Créditos ECTS:
6
Grado:
392 - GRADO EN MAESTRO EN EDUCACIÓN PRIMARIA (AB)
Curso académico:
2022-23
Centro:
101 - FACULTAD DE EDUCACION DE ALBACETE
Grupo(s):
14  10  17 
Curso:
3
Duración:
Primer cuatrimestre
Lengua principal de impartición:
Inglés
Segunda lengua:
Uso docente de otras lenguas:
English Friendly:
N
Página web:
Bilingüe:
S
Profesor: RAQUEL SÁNCHEZ RUIZ - Grupo(s): 17 
Edificio/Despacho
Departamento
Teléfono
Correo electrónico
Horario de tutoría
Facultad de Educación de Albacete. Departamento de Inglés (1ª planta) y despacho del Vicedecanato (B
FILOLOGÍA MODERNA
967-59
raquel.sanchezruiz@uclm.es
See the webpage of our Faculty and the board in our Department.

2. REQUISITOS PREVIOS

Students must have passed both course units English Language and English Language Teaching I and II.

3. JUSTIFICACIÓN EN EL PLAN DE ESTUDIOS, RELACIÓN CON OTRAS ASIGNATURAS Y CON LA PROFESIÓN

This course unit is part of the Foreign Language: English Minor, which constitutes the required theoretical and practical training to be an English teacher in
Primary Education. The former specialty in Foreign Language Teaching has been adapted to the new educational needs: plurilingualism, multiculturality,
European dimension, cooperative work, attention to diversity, new technologies and, above all, reflection. Therefore, the competences of the Minor, common to
the four Faculties of Education at UCLM, are structured according to two cores: the linguistic and the teaching cores. Regarding language, the Minor consolidates the five communicative skills at a B2 level, independent user: v antage or upper intermediate, of the Common European Framework of Reference for Languages.
The Minor delves into the knowledge of the language based on studying phonetics, grammar and culture. Regarding teaching, units of work and syllabi are
elaborated from the current methodological perspectives, paying special attention to CLIL and the possibilities of technologies. This work is eminently practical
and aimed at meeting today’s classroom needs.


4. COMPETENCIAS DE LA TITULACIÓN QUE LA ASIGNATURA CONTRIBUYE A ALCANZAR
Competencias propias de la asignatura
Código Descripción
CB04 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
CB05 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
CT03 Correcta comunicación oral y escrita.
MLI.03 Desarrollar estrategias de comunicación verbal y no verbal para facilitar la transmisión y comprensión del mensaje.
MLI.06 Seleccionar y elaborar textos orales y escritos relevantes y de interés para los alumnos, que propicien el aprendizaje de la lengua inglesa.
MLI.08 Conocer la cultura de los países de habla inglesa a través de sus manifestaciones en obras literarias, divulgativas y escolares, en una variedad de formatos (impresos, audiovisuales y digitalizados) y ser capaz de desarrollar actitudes y representaciones positivas y de apertura a la diversidad linguística y cultural en el aula.
MLI.09 Conocer los principales métodos utilizados a lo largo de la historia en la enseñanza de lenguas extranjeras, así como las orientaciones metodológicas que emanan del Marco Común Europeo de Referencia.
MLI.10 Conocer la metodología aplicable para la enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa en las denominadas Secciones Bilingües.
MLI.11 Ser capaz de planificar lo que va a ser enseñado y evaluado, así como de seleccionar, elaborar e implementar distintas estrategias de enseñanza y diferentes tipos de actividades.
5. OBJETIVOS O RESULTADOS DE APRENDIZAJE ESPERADOS
Resultados de aprendizaje propios de la asignatura
Descripción
Comprender y aplicar los conceptos clave y la terminología propia de CLIL.
Saber leer y comprender textos escritos sobre hechos generales y específicos que traten sobre temas socioculturales, literarios, metodológicos o de actualidad con un nivel de comprensión satisfactorio.
Profundizar en el desarrollo de la competencia comunicativa en lengua inglesa de los alumnos, mediante la lectura de textos literarios en su idioma original, la presentación y discusión de sus características y la expresión escrita.
Emplear los recursos ofrecidos por las nuevas tecnologías para la enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa.
Elaboración de tareas, unidades y programaciones didácticas dentro del área de Lengua Inglesa para los distintos niveles de Educación Primaria.
Utilizar canciones, juegos y cuentos para practicar desde un prisma comunicativo y funcional los aspectos gramaticales más relevantes de la lengua inglesa en las aulas de lengua extranjera.
Saber cuándo y cómo aplicar diferentes tipos de evaluación para los alumnos.
Saber aplicar diferentes metodologías y estrategias de enseñanza-aprendizaje en función de los objetivos establecidos y las necesidades del alumnado.
Resultados adicionales
No se han establecido.
6. TEMARIO
  • Tema 1: The English Curriculum in Primary and the European Framework. Units of work in Primary
  • Tema 2: Content and Language Integrated Learning (CLIL). eTwinning
  • Tema 3: Cooperative Learning in Primary. Task-based syllabus design
  • Tema 4: Discourse competence in the Primary Education classroom: Storytelling, limericks, rhymes, songs, chants, games
  • Tema 5: Developing oral communication and interaction. Approaches to the teaching of reading and writing
  • Tema 6: Digital competence in the foreign language
  • Tema 7: Evaluation techniques
7. ACTIVIDADES O BLOQUES DE ACTIVIDAD Y METODOLOGÍA
Actividad formativa Metodología Competencias relacionadas (para títulos anteriores a RD 822/2021) ECTS Horas Ev Ob Descripción
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL] Método expositivo/Lección magistral CB04 CT03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.48 12 N N Presenting contents, terms and strategies. Organising cooperative work.
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL] Aprendizaje cooperativo/colaborativo CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.4 10 S N Solving practical problems and elaborating group practices in cooperative groups. eTwinning project proposals (collaboration with other European centres). Implementing tasks and teaching proposals in real classrooms (e.g. interactive groups, etc.).
Foros y debates en clase [PRESENCIAL] Debates CB04 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.24 6 N N Brainstorming. Debates, dialogues and questions and answers. Correction.
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL] Aprendizaje cooperativo/colaborativo CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.64 16 S N Information search. Reading comprehension. Correction. Elaboration of practices.
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL] Aprendizaje cooperativo/colaborativo CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.32 8 S S Oral presentations of a task and other activities. Reflection and debates about those presentations.
Tutorías de grupo [PRESENCIAL] Trabajo dirigido o tutorizado CB04 CT03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.24 6 N N Monitoring each cooperative group's training process and their work. Helping and giving advice about how to plan activities.
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA] Trabajo dirigido o tutorizado CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 2 50 S S Information search and reflective analysis. Debates, exchanging opinions and reaching agreements. Organisation of teaching materials. Designing and elaborating teaching material and drafts. Correction.
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA] Trabajo autónomo CB04 CB05 CT03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 1.6 40 N N Consulting reference materials and bibliography. Reading comprehension. Reflecting on their own mistakes.
Prueba final [PRESENCIAL] Pruebas de evaluación CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.06 MLI.08 MLI.09 MLI.10 MLI.11 0.08 2 S S Final written exam, including theory and practice.
Total: 6 150
Créditos totales de trabajo presencial: 2.4 Horas totales de trabajo presencial: 60
Créditos totales de trabajo autónomo: 3.6 Horas totales de trabajo autónomo: 90

Ev: Actividad formativa evaluable
Ob: Actividad formativa de superación obligatoria (Será imprescindible su superación tanto en evaluación continua como no continua)

8. CRITERIOS DE EVALUACIÓN Y VALORACIONES
Sistema de evaluación Evaluacion continua Evaluación no continua * Descripción
Pruebas de progreso 30.00% 30.00% Practices, tasks, activities and tests through Moodle and group presentations.
Prueba final 30.00% 30.00% Written exam, including theory (50%) and practice (50%), of contents seen in class. It is necessary to pass both parts of the exam, or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total, to pass the course unit.
Elaboración de memorias de prácticas 5.00% 5.00% Teaching implementations and projects carried out in real classrooms, which might include CLIL activities, interactive groups, etc.
Elaboración de trabajos teóricos 35.00% 35.00% This consists of two parts: 1) Elaborating and orally presenting a task about a topic and grade given by the teacher (25%); and
2) creating an eTwinning project, which might include the collaboration of other European centres (10%).
Total: 100.00% 100.00%  
* En Evaluación no continua se deben definir los porcentajes de evaluación según lo dispuesto en el art. 4 del Reglamento de Evaluación del Estudiante de la UCLM, que establece que debe facilitarse a los estudiantes que no puedan asistir regularmente a las actividades formativas presenciales la superación de la asignatura, teniendo derecho (art. 12.2) a ser calificado globalmente, en 2 convocatorias anuales por asignatura, una ordinaria y otra extraordinaria (evaluándose el 100% de las competencias).

Criterios de evaluación de la convocatoria ordinaria:
  • Evaluación continua:
    The lecturer will check to which extent the student can plan, design and put activities and tasks into practice, in cooperative groups, to teach English in Primary Education.
    It is necessary to pass both the written exam and the task, or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total, to pass the course unit. Moreover, the student must pass both the theoretical and practical parts of the final exam, or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total, to pass the course unit. Likewise, the student must hand in the practices and eTwinning project and participate in interactive groups at least once.
    Important remarks:
    For the oral group presentations, written projects, practices and exam, the quality of the language employed will be considered. In fact, for every mistake of those included in the list "mistakes to avoid" (see Moodle), the student will miss 0.25 points in the corresponding activity up to a maximum of 3 points (12 mistakes).
    Rubrics will be used both for the cooperative group and teaching productions.
    Students who do not attend classes regularly will have to do the same as people attending regularly and the same percentages will be applied.
    No marks will be considered from different academic years.
    If a fraudulent practice is detected in any kind of evaluation carried out by a student, the exam, project... will result into failure, with a final grade of zero (0) in the corresponding course. The detection by the lecturer that an assignment, essay or similar test has not been prepared by the student will result in a numerical grade of zero (0) both in the tests and in the course in which it has been detected, regardless of the rest of the grades obtained by the student (See Article 8 of the UCLM Student Assessment Regulations).
  • Evaluación no continua:
    The lecturer will check to which extent the student can plan, design and put activities and tasks into practice, in cooperative groups, to teach English in Primary Education.
    It is necessary to pass both the written exam and the task, or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total, to pass the course unit. Moreover, the student must pass both the theoretical and practical parts of the final exam, or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total, to pass the course unit.
    Likewise, the student must hand in the practices and eTwinning project and participate in interactive groups at least once.
    Important remarks:
    For the oral group presentations, written projects, practices and exam, the quality of the language employed will be considered. In fact, for every mistake of those included in the list "mistakes to avoid" (see Moodle), the student will miss 0.25 points in the corresponding activity up to a maximum of 3 points (12 mistakes).
    Rubrics will be used both for the cooperative group and teaching productions.
    Students who do not attend classes regularly will have to do the same as people attending regularly and the same percentages will be applied.
    No marks will be considered from different academic years.
    If a fraudulent practice is detected in any kind of evaluation carried out by a student, the exam, project... will result into failure, with a final grade of zero (0) in the corresponding course. The detection by the lecturer that an assignment, essay or similar test has not been prepared by the student will result in a numerical grade of zero (0) both in the tests and in the course in which it has been detected, regardless of the rest of the grades obtained by the student (See Article 8 of the UCLM Student Assessment Regulations).

Particularidades de la convocatoria extraordinaria:
To pass the course unit in this examination session, students must pass both the final exam (50%) and the task (50%), or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total. However, marks from class will be considered with the same percentages of the ordinary examination session if they are beneficial for students' final marks.
Moreover, if a student passes the exam but fails the task, they will have to repeat just this part in the extraordinary examination session. On the contrary, if they pass the task, but not the exam, they will have to repeat just this part in the extraordinary examination session.
For the oral group presentations, written projects, practices and exam, the quality of the language employed will be considered. In fact, for every mistake of those included in the list "mistakes to avoid" (see Moodle), the student will miss 0.25 points in the corresponding activity up to a maximum of 3 points (12 mistakes).
Rubrics will be used both for the cooperative group and teaching productions.
Students who do not attend classes regularly will have to do the same as people attending regularly and the same percentages will be applied.
If a fraudulent practice is detected in any kind of evaluation carried out by a student, the exam, project... will result into failure, with a final grade of zero (0) in the corresponding course. The detection by the lecturer that an assignment, essay or similar test has not been prepared by the student will result in a numerical grade of zero (0) both in the tests and in the course in which it has been detected, regardless of the rest of the grades obtained by the student (See Article 8 of the UCLM Student Assessment Regulations).
No marks will be considered from different academic years.
Particularidades de la convocatoria especial de finalización:
To pass the course unit in this examination session, students must pass both the final exam (50%) and the task (50%), or at least have a 4 out of 10 in one part but an average of 5 or more in total.
For the oral group presentations, written projects, practices and exam, the quality of the language employed will be considered. In fact, for every mistake of those included in the list "mistakes to avoid" (see Moodle), the student will miss 0.25 points in the corresponding activity up to a maximum of 3 points (12 mistakes).
Rubrics will be used both for the cooperative group and teaching productions.
Students who do not attend classes regularly will have to do the same as people attending regularly and the same percentages will be applied.
If a fraudulent practice is detected in any kind of evaluation carried out by a student, the exam, project... will result into failure, with a final grade of zero (0) in the corresponding course. The detection by the lecturer that an assignment, essay or similar test has not been prepared by the student will result in a numerical grade of zero (0) both in the tests and in the course in which it has been detected, regardless of the rest of the grades obtained by the student (See Article 8 of the UCLM Student Assessment Regulations).
No marks will be considered from different academic years.
9. SECUENCIA DE TRABAJO, CALENDARIO, HITOS IMPORTANTES E INVERSIÓN TEMPORAL
No asignables a temas
Horas Suma horas

Tema 1 (de 7): The English Curriculum in Primary and the European Framework. Units of work in Primary
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.75
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.75
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] .5
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] .5
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 6
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .35
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 2 (de 7): Content and Language Integrated Learning (CLIL). eTwinning
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.5
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2.5
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] .75
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7.25
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 6
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .25
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 3 (de 7): Cooperative Learning in Primary. Task-based syllabus design
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.75
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2.5
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7.25
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 6
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .25
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 4 (de 7): Discourse competence in the Primary Education classroom: Storytelling, limericks, rhymes, songs, chants, games
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.5
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2.5
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.5
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7.5
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 6
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .25
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 5 (de 7): Developing oral communication and interaction. Approaches to the teaching of reading and writing
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.75
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.5
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 3
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7.5
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 6
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .35
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 6 (de 7): Digital competence in the foreign language
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 1.75
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.25
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7.5
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .2
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Tema 7 (de 7): Evaluation techniques
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1.75
Foros y debates en clase [PRESENCIAL][Debates] .5
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2.5
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] .75
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo dirigido o tutorizado] 7
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 6
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] .35
Periodo temporal: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.

Actividad global
Actividades formativas Suma horas
Comentarios generales sobre la planificación: The duration of each unit will be specified in class and students will be able to download the outline for each unit in advance in Moodle.
10. BIBLIOGRAFÍA, RECURSOS
Autor/es Título Libro/Revista Población Editorial ISBN Año Descripción Enlace Web Catálogo biblioteca
Corrección de errores del Decreto 54/2014, de 10/07/2014 DOCM -- 5/08/2014 Por el que se establece el currículo de Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. 2014 Education legislation  
Orden de 05/08/2014, de la Consejería de Educación, Cultura y Deportes DOCM -- 14/08/2014 Por la que se regulan la organización y la evaluación en la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. 2014 Education legislation  
At the beginning and along the course, links and reference materials will be provided through Moodle. References may be provided as well upon request.  
European Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance). 2018 Education legislation  
Decreto 54/2014, de 10/07/2014, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla- La Mancha. 2014 Education legislation  
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. 2014 Education legislation  
The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume 2020 Reference material https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4  
Orden de 27/07/2015, de la Consejería de Educación, Cultura y Deportes DOCM -- 29/07/2015 Por la que se modifica la Orden de 05/08/2014, por la que se regulan la organización y la evaluación en la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha. [2015/9457] 2015 Education legislation  
Orden 104/2017, de 26 de mayo, de la Consejería de Educación, Cultura y Deportes DOCM -- 5/06/2017 Por la que se establecen los elementos y características de los documentos oficiales de evaluación de Educación Primaria en la comunidad autónoma de Castilla-La Mancha. 2016 Education legislation  
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación 2020 Education legislation https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264  
D. Madrid and N. McLaren TEFL in Primary Education Universidad de Granada 2004 Reference material  
J. Brewster and G. Ellis with D. Girard The Primary English Teacher's Guide (New Edition) Penguin 2011 Reference material  
Language Policy Division, the Council of Europe The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with New Descriptors 2018 Reference material  
P. Pérez Esteve and V. Roig Struch Enseñar y aprender inglés en Educación Infantil y Primaria (Vol. I y II) 2007 Reference material  



Web mantenido y actualizado por el Servicio de informática