Students must have passed both course units, English Language and English Language Teaching I and II to take English Phonetics.
The present-day need of primary school teachers to attain the minimum B2 level of communicative competence according to the CEFR to teach English as well as other subjects in the school curricula of the so-called "bilingual Sections" turns the command of English oral skills and therefore of correct and appropriate pronunciation skills and knowledge of the pronunciation sytem of standard English into an essential requisite for our students. As specialists in English, primary school teachers become the learning reference for their pupils and the model to be imitated by them. This requires having a sound theoretical knowledge and practical expertise of the standard English phonetic and phonological system as well as learning about the possible variations produced in ordinary connected speech as well as the potential changes generated by different geographical (or social) accents such as BBC English or Standard American English, which will surely improve their speaking and lisytening skills as well. In order to able to predict and correct mispronunciations, students should also learn about the potential problems produced by learners in pronunciation due to interference from the L1 and become equipped with didactic strategies, activities and techniques to be applied in the teaching of pronunciation and literacy.
Competencias propias de la asignatura | |
---|---|
Código | Descripción |
CB04 | Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado. |
CB05 | Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía. |
CT03 | Correcta comunicación oral y escrita. |
MLI.03 | Desarrollar estrategias de comunicación verbal y no verbal para facilitar la transmisión y comprensión del mensaje. |
MLI.05 | Conocer las bases fonético-fonológicas de la lengua inglesa y adquirir los recursos necesarios para su aplicación a la enseñanza del inglés en el aula de Primaria. |
MLI.06 | Seleccionar y elaborar textos orales y escritos relevantes y de interés para los alumnos, que propicien el aprendizaje de la lengua inglesa. |
MLI.10 | Conocer la metodología aplicable para la enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa en las denominadas Secciones Bilingües. |
Resultados de aprendizaje propios de la asignatura | |
---|---|
Descripción | |
Adquirir las herramientas fonéticas, gramaticales y discursivas necesarias que contribuyan a su autonomía en el manejo de la lengua inglesa. | |
Conocer diferentes estrategias, técnicas y actividades para la enseñanza de la pronunciación en la etapa de Educación Primaria. | |
Utilizar canciones, juegos y cuentos para practicar desde un prisma comunicativo y funcional los aspectos gramaticales más relevantes de la lengua inglesa en las aulas de lengua extranjera. | |
Resultados adicionales | |
No se han establecido. |
The contents presented will not necessarily follow a chronological order. Some pronunciation aspects may be brought forward when estimated necessary or useful for students.
Actividad formativa | Metodología | Competencias relacionadas (para títulos anteriores a RD 822/2021) | ECTS | Horas | Ev | Ob | Rec | Descripción * |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL] | Método expositivo/Lección magistral | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.48 | 12 | N | N | N | Classroom-based theoretical teaching. |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL] | Aprendizaje cooperativo/colaborativo | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.48 | 12 | N | N | N | Classroom-based practical teaching. |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA] | Trabajo autónomo | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 1.2 | 30 | S | N | S | Students are expected to search information on specific aspects of English pronunciation and/or literacy in English. |
Prueba final [PRESENCIAL] | Pruebas de evaluación | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | S | S | S | See section 8 on evaluation criteria. |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL] | Trabajo dirigido o tutorizado | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | N | N | N | Group tutorials will be carried out in class for the presentation of certain theoretical and/or practical pronunciation aspects. |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA] | Trabajo autónomo | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 2.4 | 60 | N | N | N | Exam preparation. Students are expected to devote at least 60 hours to the preparation of the English Phonetics exams, which include both a theoretical and a practical section. |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL] | Trabajo dirigido o tutorizado | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | N | N | N | Computer-based practice activities. Different activities on pronunciation and/or listening skills will be carried out in the computer room and/or in the classroom with the aid of tablets. |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL] | Pruebas de evaluación | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | S | N | S | Progress tests. Different tests based on practical activities of the type performed in class will be done by students to measure whether specific teaching goals have been attained or not. |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL] | Aprendizaje cooperativo/colaborativo | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | N | N | N | Workshops or seminars. Depending on the time available, one or more workshops or seminars will be held on teaching literacy through the synthetic approach. |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL] | Pruebas de evaluación | CB04 CB05 CT03 MLI.03 MLI.05 MLI.06 MLI.10 | 0.24 | 6 | S | N | S | Information on different topics will be searched by students and presented to their classmates. The specific themes to be worked on will be announced in due time. |
Total: | 6 | 150 | ||||||
Créditos totales de trabajo presencial: 2.4 | Horas totales de trabajo presencial: 60 | |||||||
Créditos totales de trabajo autónomo: 3.6 | Horas totales de trabajo autónomo: 90 |
Ev: Actividad formativa evaluable Ob: Actividad formativa de superación obligatoria Rec: Actividad formativa recuperable
Valoraciones | |||
Sistema de evaluación | Estudiante presencial | Estud. semipres. | Descripción |
Prueba final | 70.00% | 0.00% | Final Evaluation Test Evaluation test composed of theoretical (50%) and practical (50%) questions on the syllabus of the subject, worth 70% of the final grade. The remaining 30% will be obtained through oral and/or written assignments and progress tests. The students who have not attended classes regularly will only do the final test, worth 100% of the final grade, which will include questions on practical activities, assignments and/or progress tests related to the English phonetic system and/or literacy in English. |
Trabajo | 20.00% | 0.00% | Presentation of oral and/or written assignments Oral or written assignments on theoretical aspects or practical activities based on the contents of the syllabus developed throughout the semestre in class, in the computer room and/or primary school settings. |
Pruebas de progreso | 10.00% | 0.00% | Academic progress practice tests Evaluation tests on specific practical aspects of the syllabus agenda carried out in the classroom and/or computer room. |
Total: | 100.00% | 0.00% |
No asignables a temas | |
---|---|
Horas | Suma horas |
Tema 1 (de 6): Phonetics and Phonology. Comparison with the Spanish pronunciation system. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Tema 2 (de 6): Phonological Transcription. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Tema 3 (de 6): Articulatory Phonetics. Description and Classification of the English Vowels and Consonants. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Tema 4 (de 6): Suprasegmental phonemes: Stress, rhythm and intonation. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Tema 5 (de 6): Connected Speech. Standard British vs. Standard American accent. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Tema 6 (de 6): How to teach pronunciation. The use of Phonics. | |
---|---|
Actividades formativas | Horas |
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] | 2 |
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 2 |
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 5 |
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] | 10 |
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] | 1 |
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] | 1 |
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] | 1 |
Periodo temporal: 2nd semester | |
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered. |
Actividad global | |
---|---|
Actividades formativas | Suma horas |