Guías Docentes Electrónicas
1. DATOS GENERALES
Asignatura:
ENGLISH PHONETICS
Código:
46348
Tipología:
OPTATIVA
Créditos ECTS:
6
Grado:
305 - GRADO EN MAESTRO EN EDUCACIÓN PRIMARIA (AB)
Curso académico:
2018-19
Centro:
101 - FACULTAD DE EDUCACIÓN DE ALBACETE
Grupo(s):
10  11 
Curso:
3
Duración:
C2
Lengua principal de impartición:
Inglés
Segunda lengua:
Uso docente de otras lenguas:
English Friendly:
N
Página web:
Bilingüe:
S
Profesor: ROSA MARIA LOPEZ CAMPILLO - Grupo(s): 10 
Edificio/Despacho
Departamento
Teléfono
Correo electrónico
Horario de tutoría
Facultad de Educación. Departamento de Inglés (1ª planta) o Decanato (planta baja)
FILOLOGÍA MODERNA
90201 ó 2534)
rosa.lcampillo@uclm.es
Check Faculty of Education website.

2. REQUISITOS PREVIOS

Students must have passed both course units, English Language and English Language Teaching I and II to take English Phonetics.

3. JUSTIFICACIÓN EN EL PLAN DE ESTUDIOS, RELACIÓN CON OTRAS ASIGNATURAS Y CON LA PROFESIÓN

The present-day need of primary school teachers to attain the minimum B2 level of communicative competence according to the CEFR to teach English as well as other subjects in the school curricula of the so-called "bilingual Sections" turns the command of English oral skills and therefore of correct and appropriate pronunciation skills and knowledge of the pronunciation sytem of standard English into an essential requisite for our students. As specialists in English, primary school teachers become the learning reference for their pupils and the model to be imitated by them. This requires having a sound theoretical knowledge and practical expertise of the standard English phonetic and phonological system as well as learning about the possible variations produced in ordinary connected speech as well as the potential changes generated by different geographical (or social) accents such as BBC English or Standard American English, which will surely improve their speaking and lisytening skills as well. In order to able to predict and correct mispronunciations, students should also learn about the potential problems produced by learners in pronunciation due to interference from the L1 and become equipped with didactic strategies, activities and techniques to be applied in the teaching of pronunciation and literacy.


4. COMPETENCIAS DE LA TITULACIÓN QUE LA ASIGNATURA CONTRIBUYE A ALCANZAR
Competencias propias de la asignatura
Código Descripción
CB04 Que los estudiantes puedan transmitir información, ideas, problemas y soluciones a un público tanto especializado como no especializado.
CB05 Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía.
CT03 Correcta comunicación oral y escrita.
MLI.03 Desarrollar estrategias de comunicación verbal y no verbal para facilitar la transmisión y comprensión del mensaje.
MLI.05 Conocer las bases fonético-fonológicas de la lengua inglesa y adquirir los recursos necesarios para su aplicación a la enseñanza del inglés en el aula de Primaria.
MLI.06 Seleccionar y elaborar textos orales y escritos relevantes y de interés para los alumnos, que propicien el aprendizaje de la lengua inglesa.
MLI.10 Conocer la metodología aplicable para la enseñanza-aprendizaje de la lengua inglesa en las denominadas Secciones Bilingües.
5. OBJETIVOS O RESULTADOS DE APRENDIZAJE ESPERADOS
Resultados de aprendizaje propios de la asignatura
Descripción
Adquirir las herramientas fonéticas, gramaticales y discursivas necesarias que contribuyan a su autonomía en el manejo de la lengua inglesa.
Conocer diferentes estrategias, técnicas y actividades para la enseñanza de la pronunciación en la etapa de Educación Primaria.
Utilizar canciones, juegos y cuentos para practicar desde un prisma comunicativo y funcional los aspectos gramaticales más relevantes de la lengua inglesa en las aulas de lengua extranjera.
Resultados adicionales
No se han establecido.
6. TEMARIO
  • Tema 1: Phonetics and Phonology. Comparison with the Spanish pronunciation system.
  • Tema 2: Phonological Transcription.
  • Tema 3: Articulatory Phonetics. Description and Classification of the English Vowels and Consonants.
  • Tema 4: Suprasegmental phonemes: Stress, rhythm and intonation.
  • Tema 5: Connected Speech. Standard British vs. Standard American accent.
  • Tema 6: How to teach pronunciation. The use of Phonics.
COMENTARIOS ADICIONALES SOBRE EL TEMARIO

The contents presented will not necessarily follow a chronological order. Some pronunciation aspects may be brought forward when estimated necessary or useful for students. 


7. ACTIVIDADES O BLOQUES DE ACTIVIDAD Y METODOLOGÍA
Actividad formativa Metodología Competencias relacionadas ECTS Horas Ev Ob Rec Descripción
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL] Método expositivo/Lección magistral MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.48 12 N N N Classroom-based theoretical teaching.
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL] Aprendizaje cooperativo/colaborativo MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.48 12 N N N Classroom-based practical teaching.
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA] Trabajo autónomo MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 1.2 30 S N S Students are expected to search information on specific aspects of English pronunciation and/or literacy in English.
Prueba final [PRESENCIAL] Pruebas de evaluación MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 S S S See section 8 on evaluation criteria.
Tutorías de grupo [PRESENCIAL] Trabajo dirigido o tutorizado MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 N N N Group tutorials will be carried out in class for the presentation of certain theoretical and/or practical pronunciation aspects.
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA] Trabajo autónomo MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 2.4 60 N N N Exam preparation. Students are expected to devote at least 60 hours to the preparation of the English Phonetics exams, which include both a theoretical and a practical section.
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL] Trabajo dirigido o tutorizado MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 N N N Computer-based practice activities. Different activities on pronunciation and/or listening skills will be carried out in the computer room and/or in the classroom with the aid of tablets.
Pruebas de progreso [PRESENCIAL] Pruebas de evaluación MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 S N S Progress tests. Different tests based on practical activities of the type performed in class will be done by students to measure whether specific teaching goals have been attained or not.
Talleres o seminarios [PRESENCIAL] Aprendizaje cooperativo/colaborativo MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 N N N Workshops or seminars. Depending on the time available, one or more workshops or seminars will be held on teaching literacy through the synthetic approach.
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL] Pruebas de evaluación MLI.06 MLI.05 CT03 CB04 MLI.03 MLI.10 CB05 0.24 6 S N S Information on different topics will be searched by students and presented to their classmates. The specific themes to be worked on will be announced in due time.
Total: 6 150
Créditos totales de trabajo presencial: 2.4 Horas totales de trabajo presencial: 60
Créditos totales de trabajo autónomo: 3.6 Horas totales de trabajo autónomo: 90
Ev: Actividad formativa evaluable
Ob: Actividad formativa de superación obligatoria
Rec: Actividad formativa recuperable
8. CRITERIOS DE EVALUACIÓN Y VALORACIONES
  Valoraciones  
Sistema de evaluación Estudiante presencial Estud. semipres. Descripción
Prueba final 70.00% 0.00% Final Evaluation Test
Evaluation test composed of theoretical (50%) and practical (50%) questions on the syllabus of the subject, worth 70% of the final grade. The remaining 30% will be obtained through oral and/or written assignments and progress tests.
The students who have not attended classes regularly will only do the final test, worth 100% of the final grade, which will include questions on practical activities, assignments and/or progress tests related to the English phonetic system and/or literacy in English.
Trabajo 20.00% 0.00% Presentation of oral and/or written assignments
Oral or written assignments on theoretical aspects or practical activities based on the contents of the syllabus developed throughout the semestre in class, in the computer room and/or primary school settings.
Pruebas de progreso 10.00% 0.00% Academic progress practice tests
Evaluation tests on specific practical aspects of the syllabus agenda carried out in the classroom and/or computer room.
Total: 100.00% 0.00%  

Criterios de evaluación de la convocatoria ordinaria:
The final test will be done on the date established in the official calendar of examinations. It will consist of several theoretical questions and various practical exercises similar to those done in class and will have a weight of 70% of the final grade. In order to pass this test, the student must pass both the theoretical and the practical part. 20% of the final grade will be obtained from the oral and/or written presentation of theoretical questions and/or practical activities carried out during the semester on the didactic contents of the program developed both in class and in the computer room, and/or Primary schools. The remaining 10% of the grade will be obtained from the progress tests on specific practical aspects that the student will be doing in the classroom and / or computer classroom throughout the semester.
The student who attends class regularly will have the option of performing partial exams during the semester at the dates previously announced to evaluate the theoretical and practical contents of the course program which, for examination purposes only, shall be divided into two blocks. Students who pass both exams will not have to take the test set out in the official regular examination. Students who do not approve one of the blocks of contents will be examined of the same in said ordinary call.
The oral presentations and/or written work and the written exam will take into account the linguistic quality, which will constitute a proportionate part of the grade. For each grammatical or spelling error in the exam, 0.25 p. will be discounted up to a maximum of 3 penalty points.
Should a student be observed cheating in any way, he will be graded with a 0.
Particularidades de la convocatoria extraordinaria:
The June/July resit exam will be done on the date established on the official examination calendar. It will consist of various theoretical questions and practical activities similar to the ones done in class and will have a weight of 100% of the final grade. In order to pass the exam, students will be required to pass both the theoretical and practice parts.
The oral presentations and/or written work and the written exam will take into account the linguistic quality, which will constitute a proportionate part of the grade. For each grammatical or spelling error in the exam, 0.25 p. will be discounted up to a maximum of 3 penalty points.
Should a student be observed cheating in any way, he will be graded with a 0.
Particularidades de la convocatoria especial de finalización:
The November final resit exam will be done on the date established on the official examination calendar. It will consist of various theoretical questions and practical activities similar to the ones done in class and will have a weight of 100% of the final grade. In order to pass the exam, students will be required to pass both the theoretical and practice parts.
The oral presentations and/or written work and the written exam will take into account the linguistic quality, which will constitute a proportionate part of the grade. For each grammatical or spelling error in the exam, 0.25 p. will be discounted up to a maximum of 3 penalty points.
Should a student be observed cheating in any way, he will be graded with a 0.
9. SECUENCIA DE TRABAJO, CALENDARIO, HITOS IMPORTANTES E INVERSIÓN TEMPORAL
No asignables a temas
Horas Suma horas
Comentarios generales sobre la planificación:
Tema 1 (de 6): Phonetics and Phonology. Comparison with the Spanish pronunciation system.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
Tema 2 (de 6): Phonological Transcription.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
Tema 3 (de 6): Articulatory Phonetics. Description and Classification of the English Vowels and Consonants.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
Tema 4 (de 6): Suprasegmental phonemes: Stress, rhythm and intonation.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
Tema 5 (de 6): Connected Speech. Standard British vs. Standard American accent.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
Tema 6 (de 6): How to teach pronunciation. The use of Phonics.
Actividades formativas Horas
Enseñanza presencial (Prácticas) [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 2
Estudio o preparación de pruebas [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 10
Tutorías de grupo [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Elaboración de informes o trabajos [AUTÓNOMA][Trabajo autónomo] 5
Enseñanza presencial (Teoría) [PRESENCIAL][Método expositivo/Lección magistral] 2
Prueba final [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Prácticas en aulas de ordenadores [PRESENCIAL][Trabajo dirigido o tutorizado] 1
Pruebas de progreso [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Talleres o seminarios [PRESENCIAL][Aprendizaje cooperativo/colaborativo] 1
Presentación de trabajos o temas [PRESENCIAL][Pruebas de evaluación] 1
Periodo temporal: 2nd semester
Grupo 10:
Inicio del tema: Fin del tema:
Grupo 11:
Inicio del tema: Fin del tema:
Comentario: Each unit will be taught in a period of approximately 20 days. The order of contents may be altered.
10. BIBLIOGRAFÍA, RECURSOS
Autor/es Título Libro/Revista Población Editorial ISBN Año Descripción Enlace Web Catálogo biblioteca
GARCÍA LECUMBERRI, M. & MAIDMENT, J.A. English Transcription Course Londres Arnold 2000 Manual de consulta y práctica  
JONES, D. English Pronouncing Dictionary (with CD-Rom), (18th edition) Cambridge Cambridge University Press 2011 Diccionario de pronunciación  
ROACH, P. English Phonetics and Phonology (4th edition) Cambridge Cambridge University Press 2009 Manual de consulta  
CRUTTENDEN, A. Gimson¿s Pronunciation of English (8th edition) Londres Routledge 2014 Manual de consulta  



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